Wist je dat kinderen in de leeftijd van 0 tot 7 jaar zich op een andere manier ontwikkelen dan kinderen van 7 tot 12 jaar? Daarom hebben we vanuit Omnis voor onze kindcentra een visie ‘jonge kind’ ontwikkeld voor de kinderen van 0 tot 7 jaar. In deze visie staat het creëren van een stevig fundament centraal.
In een veilige omgeving stelt een kind zich open voor nieuwe ervaringen
Een veilige omgeving vormt de basis voor de ontwikkeling van alle kinderen, ongeacht hun leeftijd. Een kind stelt zich pas open voor contact met andere kinderen en nieuwe ervaringen, als hij of zij zich fysiek en emotioneel veilig voelt. Voor het jonge kind dragen de nabijheid van de pedagogisch professional en vaste routines en afspraken hieraan bij.
Een stevig fundament is belangrijk om later formeel te kunnen leren
Rond 7-jarige leeftijd is het brein van een kind voldoende ontwikkeld om formeel te kunnen leren. Formeel leren is een gestructureerde en systematische vorm van leren, vaak in een omgeving die hier specifiek voor is bedoeld. Kinderen van 7 tot 12 jaar in de bovenbouw leren formeel. Maar waarom is het jonge kind nog niet klaar om formeel te leren? Dit heeft te maken met de verbindingen tussen de linker- en rechterhersenhelft. Die verbindingen heeft een kind nodig voor moeilijkere vaardigheden zoals leren lezen en schrijven.
Om in de bovenbouw formeel te kunnen leren is het belangrijk dat er op jongere leeftijd een goede basis is gelegd.
Spel speelt een grote rol bij leren
Onze visie richt zich op het leggen van die goede basis, oftewel een stevig fundament. Op die manier maken we het voor het jonge kind mogelijk om later formeel te leren. We leggen de nadruk op het creëren van betrokkenheid bij het leren lezen, rekenen en schrijven. Hierbij speelt spel een belangrijke rol, want spelenderwijs ontdekken kinderen de wereld, oefenen ze sociale vaardigheden en doen ze culturele kennis op. Daarnaast ontdekken ze in hun spel de meerwaarde van basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen.
Spelen staat voor jonge kinderen gelijk aan leren. Daarom geven wij jonge kinderen juist tijdens hun spel de mogelijkheid hun woordenschat te vergroten, kennis te maken met cijfers en letters en te oefenen met fijnmotorische activiteiten, zoals kleien en een pengreep oefenen. Het is belangrijk dat de kinderen hierbij voldoende speeltijd en beweegruimte krijgen.
Verschillende rollen van de pedagogisch professional tijdens spelenderwijs leren
De pedagogisch professional neemt verschillende rollen aan tijdens het spel. De rol van observator is hiervan de belangrijkste. Tijdens het observeren volgt hij of zij de kinderen in hun ontwikkeling om zo passende spelideeën en -materialen aan te bieden. Er wordt een rijke leeromgeving gecreëerd, waarbij spelhoeken en spelmaterialen regelmatig wisselen. Ze sluiten aan bij de bewegingswereld van kinderen en zijn een weerspiegeling van het echte leven. Door mee te spelen stimuleert de professional de interactie tussen de kinderen en wordt het spel verdiept en verrijkt. Op deze manier leren de kinderen van elkaar, de omgeving én de professional.
Zonder vast programma creëren we een rijke leeromgeving voor een stevig fundament
Kinderen de kans geven om zich op de manier te ontwikkelen vraagt van de professional niet alleen kennis en vaardigheden, maar ook de durf om los te laten. Bij onze kindcentra werken we niet volgens een vast programma. We stellen de individuele ontwikkeling van het jonge kind centraal en creëren hiervoor een rijke leeromgeving. Zo ontstaat een stevig fundament voor de verdere ontwikkeling in de midden- en bovenbouw.